Kościoły chrześcijańskie w systemach totalitarnych
W dniach 16-17 czerwca 2011 w Toruniu odbyła się międzynarodowa konferencja "Kościoły chrześcijańskie w systemach totalitarnych"
W imieniu organizatorów konferencję otworzyli i prowadzili: dr hab. Waldemar Rozynkowski, prof. UMK oraz dr hab. Jarosław Kłaczkow.
W konferencji brali udział przedstawiciele m.in. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Uniwersytetu w Ostrawie, Uniwersytetu Gdańskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej, Instytutu Pamięci Narodowej a także Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa.
Sympozjum zorganizowały: Urząd Marszałkowski, Uniwersytet Mikołaja Kopernika oraz toruński oddział Polskiego Towarzystwa Historycznego.
Kim jesteśmy
Biblijną naukę Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego można streścić w czterech hasłach i zasadach. Ich autorem jest "ojciec reformacji" ks. dr Marcin Luter, który na ich podstawie przeprowadził dzieło odnowy i reformy chrześcijańskiego Kościoła. Hasła te odnoszą się do czterech łacińskich zwrotów: sola scriptura - jedynie Pismo; solus Christus - jedynie Chrystus; sola verbo - jedynie Słowo; sola gratia i sola fide - jedynie łaska i jedynie wiara.
Historia Kościoła Ewangelicko - Augsburskiego w Polsce
Kościół Ewangelicko-Augsburski (Luterański) w Polsce jest spadkobiercą wielowiekowej tradycji. Już w kilka lat po wystąpieniu ks. dr Marcina Lutra w 1517 r. jego pisma i poglądy docierają do Polski. Znajdują życzliwy oddźwięk u wielu i mimo utrudnień, m.in. ze strony władzy królewskiej, stopniowo powstają parafie ewangelickie w Wielkopolsce, na Pomorzu, Mazurach i Śląsku.Nabożeństwa odprawiane są w języku narodowym, powstaje także literatura religijna w języku polskim: tłumaczenia Pisma Świętego, kancjonały - śpiewniki, postylle - zbiory kazań, katechizmy. Reformacja luterańska powszechnie rozwija się wśród mieszczan i chłopów na terenach zachodnich i wśród polskiej ludności poza granicami Rzeczypospolitej. Na terenach pod władzą cara rosyjskiego i króla pruskiego powstają parafie luterańskie założone przez kolonistów szukających lepszych warunków życia swoich rodzin. Ich potomkowie szybko się polonizują i biorą aktywny udział w życiu politycznym i kulturalnym kraju.
Strona 42 z 43