Statut

przez | 24 marca, 2024

STATUT

TORUŃSKIEGO TOWARZYSTWA EWANGELICKIEGO

 

Rozdział I. Postanowienie ogólne
 

 

§ 1

Stowarzyszenie nosi nazwę Toruńskie Towarzystwo Ewangelickie, zwane dalej w skrócie Towarzystwem.

 

§ 2

Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Siedzibą Zarządu Towarzystwa jest miasto Toruń.

 

§ 3

Towarzystwo jest stowarzyszeniem społecznym zarejestrowanym, działającym na podstawie prawa o stowarzyszeniach i posiadającym osobowość prawną.

 

§ 4

Towarzystwo ma prawo używania pieczęci, znaku i odznak na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.

 

§ 5

Działalność Towarzystwa opiera się na pracy społecznej ogółu członków. Do realizacji swych zadań statutowych Towarzystwo może zatrudniać  inne osoby.

 

§ 6

Towarzystwo może być członkiem krajowych, zagranicznych i międzynarodowych organizacji społecznych o tych samych lub podobnych założeniach i celach działalności.

 

Rozdział II. Cele i środki działania

§ 7

Celem Towarzystwa jest kultywowanie i upowszechnianie kultury ewangelickiej, umacnianie w spo­łeczeństwie polskim zasad tolerancji religijnej i pluralizmu wyznaniowego, wspieranie interesów i utrwalanie dobrego imienia ewangelików w Polsce, zapoznawanie społeczeństwa polskiego z tradycjami Reformacji i znaczeniem Kościołów ewangelickich w RP, pielęgnowanie więzi wśród społeczności ewangelickiej w warunkach diaspory. 

 

§ 8

Cele określane w § 7 Towarzystwo realizuje poprzez:

1.      podejmowanie działalności kulturalnej i oświatowej, społecznej, wychowawczej  i charytatywnej, krzewienie zasad moralnych

2.      prowadzenie działalności wydawniczej, prasowej i w innych środkach przekazu;

3.      utrzymywanie łączności i współpracę z organizacjami kościelnymi i innymi Kościołami w Polsce oraz w innych krajach;

4.      gromadzenie i ochronę materiałów archiwalnych i pamiątek historycznych z dziejów polskiego ewangelicyzmu;

5.      Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w stosownych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej przeznaczony jest wyłącznie na cele statutowe.

 

Rozdział III. Członkowie, ich prawa i obowiązki.

 

§ 9

1.      Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne.

2.      Osoba prawna może być jedynie wspierającym członkiem Towarzystwa.

 

§ 10

Członkowie Towarzystwa dzielą się na:

1.      członków zwyczajnych,

2.      członków wspierających,

3.      członków honorowych

 

§ 11

1.      Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być każdy pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej wyznania ewangelickiego, akceptujący postanowienia statutu Towarzystwa Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Towarzystwa, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Towarzystwie przez swego przedstawiciela.

2.      Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.

3.      Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Towarzystwa lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla Towarzystwa.

4.      Godność honorowego członka Towarzystwa nadaje Walne Zgromadzenie Członków, na wniosek Zarządu.

 

§ 12

1.      Członek zwyczajny Towarzystwa ma:

1)      czynne i bierne prawo wyborcze w wyborach władz Towarzystwa;

2)      prawo uczestnictwa w walnych zebraniach, odczytach, konferencjach, sympozjach i innych wydarzeniach organizowanych przez Towarzystwo,

3)      prawo zgłaszania postulatów i wniosków do władz Towarzystwa,

4)      prawo zaskarżania, do Walnego Zgromadzenia Członków, uchwały Zarządu Towarzystwa o skreśleniu z listy członków.

2.      Członek zwyczajny Towarzystwa ma obowiązek;

1)      przestrzegania postanowień Statutu i uchwał władz Towarzystwa;

2)      czynnego udziału w realizacji zadań Towarzystwa;

3)      regularnego opłacania składek członkowskich, chyba że zostanie z nich zwolniony przez Zarząd Towarzystwa.

 

§ 13

1.      Członek wspierający i honorowy, posiada prawa określone w § 12 ust.1 pkt. 2-5 z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego,

2.      Członek wspierający i honorowy ma prawo brać udział – z głosem doradczym – w statutowych władzach Towarzystwa.

3.      Członek wspierający jest zobowiązany do regularnego wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa.

4.      Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.

 

§ 14

Członkostwo w Towarzystwie:

1.      na skutek dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie na ręce Zarządu;

2.      na skutek skreślenia z listy członków za uchylanie się od obowiązków wynikających z § 12 Statutu;

3.      w razie działania na szkodę Towarzystwa;

4.      w razie pozbawienia przez sąd praw publicznych;

5.      w razie śmierci

 

§ 15

W razie skreślenia członka przez Zarząd w oparciu o § 14 pkt 2 i 3 zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się na piśmie do Walnego Zgromadzenia za pośrednictwem Zarządu Towarzystwa w terminie jednego miesiąca od daty zawiadomienia o pozbawieniu członkostwa.

 

Rozdział IV. Władze Towarzystwa

§ 16

Władzami Towarzystwa są:

1.      Walne Zgromadzenie Członków

2.      Zarząd Towarzystwa

3.      Komisja Rewizyjna

 

§ 17

Kadencja wszystkich władz trwa cztery lata.

 

§ 18

Uchwały władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów obecności co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania, o ile przepisy statutu nie stanowią inaczej.

 

§ 19

Wybory do wszystkich władz odbywają się w głosowaniu tajnym, o ile inaczej nie postanowi Walne Zgromadzenie Członków. Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów

 

Walne Zgromadzenie Członków
 

§ 20

Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.

 

§ 21

O miejscu terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia Członków.

 

§ 22

Walne Zgromadzenie Członków wybiera przewodniczącego i sekretarza Zgromadzenia.

 

§ 23

Walne Zgromadzenia Członków są zwyczajne i nadzwyczajne.

 

§ 24

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków może odbywać się w każdym czasie w szczególnie uzasadnionych przypadkach. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwołuje Zarząd:

1.      z własnej inicjatywy

2.      na wniosek Komisji Rewizyjnej

3.      na wniosek 1/3 części ogółu członków Towarzystwa, zgłoszony na piśmie z podaniem motywów oraz proponowanym porządkiem obrad.

 

§ 25

Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków zapadają przy obecności co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie zaś w drugim terminie, wyznaczonym w tym samym dniu 15 minut później od pierwszego terminu – bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.

 

§ 26

Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy:

1.      określenie zasadniczego kierunku działalności Towarzystwa;

2.      uchwalanie statutu i jego zmian;

3.      zatwierdzenie sprawozdań z działalności oraz sprawozdania Komisji Rewizyjnej

4.      rozpatrywanie wniosków Komisji Rewizyjnej w tym także wniosku o udzielenie absolutorium Zarządowi;

5.      wybór władz Towarzystwa;

6.      ustalanie wysokości składek członkowskich;

7.      podejmowanie uchwał, które wymagają zgody Walnego Zgromadzenia Członków;

8.      podejmowanie uchwały w rozwiązaniu Towarzystwa.

 

Zarząd Towarzystwa
 

§ 27

Zarząd Towarzystwa składa się z prezesa, wiceprezesa, sekretarza, skarbnika i członka. Prezesa wybiera Walne Zgromadzenie Członków w oddzielnym głosowaniu.

 

§ 28

Na swym pierwszym posiedzeniu Zarząd Towarzystwa wybiera wiceprezesa, sekretarza i skarbnika.

 

§ 29

Do zadań i uprawnień Zarządu Towarzystwa należy:

1.      kierowanie całokształtem działalności Towarzystwa, zgodnie z uchwałami Walnego Zgroma­dzenia;

2.      reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz;

3.      zarządzanie majątkiem Towarzystwa, ustalanie planu pracy, budżetu i sporządzanie bilansu;

4.      przedkładanie sprawozdań ze swej działalności Walnemu Zgromadzeniu Członków;

5.      zwoływanie Walnych Zgromadzeń Członków;

6.      podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich;

7.      prowadzenie dokumentacji członkowskiej;

8.      wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego Towarzystwa.

 

§ 30

Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 4 razy w roku.

 

§ 31

Korespondencję zwykłą podpisuje prezes, względnie wiceprezes lub sekretarz Zarządu. Do ważności umów dotyczących zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane są podpisy prezesa, względnie wiceprezesa i skarbnika, lub – w jego zastępstwie – sekretarza.

 

Komisja Rewizyjna

§ 32

Komisja Rewizyjna jest władzą Towarzystwa powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością.

 

§ 33

Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej trzech członków: w tym przewodniczącego, jego zastępcy i sekretarza.

 

§ 34

Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczyć we wszystkich posiedzeniach Zarządu.

 

§ 35

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

1.      czuwanie nad przestrzeganiem postanowień statutu

2.      kontrola działalności Zarządu ze szczególnym uwzględnieniem spraw finansowych;

3.      stawianie na Walnym Zgromadzeniu Członków wniosku w przedmiocie absolutorium dla Zarządu;

4.      prawo żądania zwołania Walnego Zgromadzenia Członków w razie stwierdzenia niewywiązania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia zarządu;

5.      przedkładanie Zarządowi wniosków i postulatów;

6.      składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członków.

 

§ 36

Protokoły z dokonanych kontroli podpisuje co najmniej trzech członków Komisji i są one przesyłane w ciągu 14 dni Zarządowi do wiadomości.

 

Rozdział V. Majątek i fundusze Towarzystwa

§ 37

 1.     Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze. Na fundusze Towarzystwa składają się:

1)               składki członkowskie;

2)               dary, subwencje, zapisy i spadki;

3)               dochody z nieruchomości;

4)               dochody z działalności gospodarczej z przeznaczeniem na cele statutowe.

 2.     Środki pieniężne, niezależnie od źródeł ich pochodzenia, mogą być przechowywane wyłącznie na rachunku bankowym Towarzystwa za wyjątkiem rezerwy kasowej w wysokości 200,00 PLN (słownie dwieście złotych 00/100) Wpłaty gotówkowe winny być, po uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazane na rachunek bankowy.

 3.     Składki członkowskie mogą być wpłacane w dowolnych terminach, jednak nie później niż do dnia 15 grudnia każdego roku, na rachunek bankowy Towarzystwa lub gotówką na ręce Skarbnika.

 4.     Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

Rozdział VI. Zmiana Statutu i rozwiązanie Towarzystwa

 

§ 38

Zmiana statutu lub rozwiązanie Towarzystwa może nastąpić na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia Członków. Propozycje zmian w treści Statutu lub wniosek o rozwiązanie Towarzystwa musi być zgłoszony przynajmniej jeden miesiąc przed terminem Walnego Zgromadzenia Członków. Podjęcie uchwały o zmianie Statutu lub o rozwiązaniu Towarzystwa wymaga kwalifikowanej większości głosów – 2/3, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.